احکام نماز سے متعلق خواجہ احمد الدین امرتسری کے افکار کا تنقیدی مطالعہ

AN ANALYTICAL STUDY OF VIEWS OF KHAWJA AHMAD UL DIN AMRITSIRI REGARDING THE PRAYER RULINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8371216

Keywords:

Tafsir, distinctive,Interpreted, wisdom, prayer

Abstract

Khawja Ahmad ul Din Amritsiri was the one of pioneer of exclusive school of thought in the field of Tafseer having the distinctive point of view that Qur’an was the only source of Tafseer. Along with he accepted the rationality as a second source of tafsir expect Hadith e nabwi (SAW).In his Tafir  ‘Bayan linnas’  he interpreted the verses related to Namaz and showed a different point of view about namaz. Even he didn’t accepted Namaz as an obligatory duty of a Muslim.  According to Khawja Ahmad ul Din a Muslim can offer prayer according to circumstances and allowed a little emendment in prayers through wisdom. His distinguising views greatly affected to young generation and created misconception in their minds about Islam In this research paper criticised the views of above mentioned personality About prayers.This article also described the importance of  Namaz in the light of Qur’an, Hadith  and other Islamic scholars of Islam. This research has been applied descriptive methodology.

References

۔ ضیا ء اللہ، سیرت خواجہ احمد الدین، بلاغ (خواجہ نمبر)، امرتسر، ج ۱۳، نمبر ۹، ستمبر ۱۹۳۶، ۷

۔ ثنا ء اللہ امرتسری، اخبار اہلحدیث (امرتسر)، ۱۹ فروری ۱۹۳۷ء، ج ۳۴،نمبر ۱۶،ص۴

- شبلی نعمانی، سیرت النبیﷺ،لاہور، ادارہ اسلامیات، ستمبر۲۰۰۲ء،ج۴،ص۲۳

- امرتسری، احمد الدین،تفسیربیانٌ للنّاس، لاہور، دوست ایسوسی ایٹس، ۱۹۹۹،ج ۱،ص۷۵

- الجامع الصحیح المسلم، کتاب الصلوٰۃ،باب جواز آذان،(۳۷۷)

-السنن ابی داؤد، کتاب الصلوۃ،باب کیف الاذان،(۵۰۶)

- امام مسلم، شرح صحیح مسلم، (مترجم) علامہ غلام رسول سعیدی،لاہور، فرید بک سٹال،الطبع التاسع مئی ۲۰۰۲ء،ج۱،ص۱۰۷۰

- بنی اسرائیل ۷۸:۱۷

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۴،ص۴۹

- البقرۃ ۴۵:۲

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج ۱،ص۱۹۴

-القرطبی، شمس الدین، ابو عبد اللہ،الجامع الاحکام القرآن،القاہرہ، المکتبہ العربیہ ۱۳۷۸ھ،ج ۱،ص۳۷۱

- بغوی،ابو محمد حسین بن مسعود،معالم التنزیل و اسرار التاویل، ملتان، ادارہ تالیفات اشرفیہ،۱۴۰۳ھ ،ج۱،ص۶۵

-الماوردی،النکت والعیون، بیروت، دارالکتب العلمیہ،س۔ن،ج۱،ص۱۱۶

- اصفہانی، ابو القاسم، تفسير الراغب الأصفهاني،جامعہ طنطا کلیۃ الآداب،۱۴۲۰ھ،ج ۱،ص۱۷۷

- الازہری،پیر محمد کرم شاہ، تفسیر ضیاء القرآن،لاہور، ضیا ء القرآن پبلیکیشنز، ۱۹۹۵ء،ج ۱،ص۵۳

-مودودی، ابو الاعلیٰ،ترجمہ قرآن مجید مع حواشی،لاہور، ادارہ ترجمان القرآن،۱۳۹۶ھ،ص۳۳

- سعیدی، غلام رسول،تبیان القرآن،ج۱،ص۳۶۲

-النور۱:۲۴ ۴

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۴،ص۳۵۷

-القرطبی،الجامع الاحکام القرآن،ج۱۲،ص۲۸۶

-النساء ۴۳:۴

-امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج ۱،ص۵۸۷

-طبری،ابن جریر، جامع البيان عن تأويل آی القرآن، مصر، مصطفی البابی والحلبی، ۱۳۷۳ھ،ج۶،ص۹۶

- پیر محمد کرم شاہ، تفسیر ضیاء القرآن،ج۱،ص۳۴۷

-مودودی، ترجمہ قرآن مجید،ص۲۲۱

- تھانوی، اشرف علی،بیان القرآن،ص۷۶

- النساء ۱۰۱:۴

-امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج ۱،ص۶۱۴

-سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر بالماثور، بیروت، لبنان، دارالفکر، ۱۳۹۴ھ،ج۲،ص۶۵۵

- سنن الکبریٰ،(۴۱۹۶)

-الجامع الصحیح البخاری، کتاب سجود القرآن،باب الصلاۃ المنی،(۱۰۸۲)

-ابن جریر طبری، جامع البيان في تأويل القرآن،ج ۴،ص۲۴۲

- النساء ۱۰۳:۴

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۱،ص۶۱۵

- ابن جریر طبری،جامع البيان في تأويل القرآن،ج۴،ص۲۶۱

-امام بغوی،معاللم التنزیل و اسرار التاویل، ج۱،ص۴۷۶

- مظہری، ثناء اللہ ،تفسیر المظہری،پاکستان، دارالاشاعت، ۱۴۰۳ھ،ج۲،ص۲۲۵

-ابن کثیر،تفسیر القرآن العظیم،۲ دار طیبہ، ۱۴۲۰ھ، ج۱،ص۴۰۳

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۱،ص۵۷

- ایضاً

۔ ایضاً،ج۱،ص۶۹

- ایضاً ،ج۱،ص۱۹۴

- ایضاً ،ج۴،ص۲۹۶

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۱،ص۷۶

- ایضاً، ج۱،ص۹۴

- ایضاً ،ج۱،ص۵۲

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۱،ص:۵۳

- الجامع الصحیح البخاری،کتاب الایمان،باب قول النبیﷺ بنی الاسالم علی خمس، (۸)،الجامع الصحیح المسلم,کتاب الایمان،باب بیان ارکان الاسلام،(۱۶)

- الجامع الصحیح المسلم،کتاب الایمان،باب بیان اطلاق اسم الکفر علی من ترک،(۱۳۴) الفاظ کے فرق کے ساتھ یہی حدیث سنن نسائی ، کتاب الصلاۃ میں بھی موجود ہے۔

-ابو القاسم طبرانی، المعجم الاوسط،عمان ، اردن: دارالفکر،۱۴۲۰ھ،۱۹۹۹ء،۲:۲۹۹،(۳۳۴۸)

- برہا ن الدین، علی، علامہ، إنسان العيون في سيرة الأمين المأمون ،بیروت: مصطفی البابی الحلبی،۱۳۸۴ھ،۱۹۶۳ء،ج۱،ص۱۵۰

- عسقلانی، ابن حجر،فتح الباری شرح صحیح البخاری، بیروت: بیت الافکار الدولیہ،۲۰۰۷ء،۱:۲۵۰

-الجصاص، احکام القرآن،ج۱،ص۲۸

-سعیدی، غلام رسول، تفسیر تبیان القرآن،ج۱،ص۲۶۴

- تفصیلالت کے لئے دیکھئے معارف القرآن ج ۱ ص ۱۰۶

- ابن جریر طبری،جامع البیان عن تاویل القرآن،ج۱،ص۱۰۴

- امرتسری، احمد الدین، تفسیر بیانٌ للنّاس،ج۱،ص۷۲-۷۳

-سعیدی، غلام رسول، تبیان القرآن،ج۱،ص۳۷۱

- الجامع الصحیح المسلم،کتاب المساجد،باب صلاۃ الجماعۃ من سنن الہدیٰ،(۲۵۷)

-ابن ہمام، کمال الدین، فتح القدیر،دار الفکر،س-ن،ج۱،ص۴۸۹

-الجامع الصحیح البخاری،کتاب الاذان،باب رفع البصر الی الامام فی الصلوٰۃ،(۷۴۷)

- ایضاً، باب الوضوء ثلاثا ثلاثا،(۱۵۹)

- التوبۃ ۱۰۸:۹

-البقرۃ ۲۲۲:۲

- الجامع الصحیح البخاری، کتاب الوضو،باب لا تقبل صلوۃ بغیر طھور،(۱۳۵)

-ابن ماجہ،السنن ابن ماجہ،کتاب الطہارۃ،باب لایقبل اللہ الصلوٰۃ بغیر طھور،الریاض،دارالسلام،۱۴۲۰ھ ،۱۹۹۹ء،(۲۷۱)

- الجامع الصحیح المسلم،کتاب الطہارۃ،باب المستحاضہ و غسلہا و صلاتھا،(۳۳۳)

Downloads

Published

14-08-2023

How to Cite

Dr Sumera Sharif, and Javaria Iftikhar. 2023. “احکام نماز سے متعلق خواجہ احمد الدین امرتسری کے افکار کا تنقیدی مطالعہ: AN ANALYTICAL STUDY OF VIEWS OF KHAWJA AHMAD UL DIN AMRITSIRI REGARDING THE PRAYER RULINGS”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 3 (03):69-82. https://doi.org/10.5281/zenodo.8371216.

Issue

Section

Articles

Categories