"الخطاب على الخطاب" و"ما وراء القص": دراسة سردية من خلال ثلاث روايات مختارة
A NARRATOLOGICAL STUDY OF META-NARRATION AND METAFICTION IN THREE SELECTED ARABIC NOVELS
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10456149Keywords:
Meta-narration, Metafiction, Postmodern Fiction, NarratologyAbstract
The paper is an analytical narratological study of two postmodern techniques: Meta-narration and Metafiction in the selected novels of Ibrahim Nasrallah (Jordon) and Rabii Al-Madhoon (Palestine): the two icons of contemporary Arabic fiction. The paper identifies various aspects of the above mentioned techniques with the insight into the selected texts breaking the fictional limitations between the narrator, the narratee and the fictional world. Meta-narration statements are found at discourse level and Metafictional statements are found at story and discourse levels. The paper highlights the meta-narration and metafictional comments found in a good quantity throughout the selected novels where the fictionality of the personality of narrator, the narrate, fictional characters, and the personality of the author are found overtly. The narrator overtly comments on fictional events and characters. The narrator also comments on the sequence of what he is narrating. Moreover, the fictional characters interact with each other breeching from diegetic level into the extradiegetic level.
References
سامي شهاب أحمد،سرد ما بعد الحداثة،الطبعة الأولى (عمّان: دار الحامد للنشر والتوزيع، 2016) ص: 66.
انظر:
The living handbook of narratology (lhn). https://www-archiv.fdm.uni-hamburg.de/lhn/node/50.html
انظر:
Monika Fludernik.Metanarrative and Metafictional Commentary. (Poetica 2003) Vol 35, No. 1/2. Pg: 15
انظر: مجموعة من المؤلفين، تحت إشراف: محمد القاضي،معجم السرديات، الطبعة الأولى (تونس:دار محمد علي للنشر، 2010) ص: 336. وانظر:
Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, Editor: David Herman, Manfred Jahn, and Marie-Laure Ryan, 1st Edition (London: Routledge Taylor & Francis Group, 2005) Vol I. P 423.
انظر:
Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Pg: 423.
إبراهيم نصر الله، حرب الكلب الثانية،الطبعة الأولى(بيروت:الدار العربية للعلوم ناشرون، 2016) ص: 243.
السابق. ص: 48.
السابق. ص: 20.
السابق. ص: 99.
السابق. ص: 69.
السابق. ص: 142.
السابق. ص: 48.
ربعي المدهون،السيدة من تل أبيب، الطبعة الأولى (بيروت:المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 2009) ص: 4.
العالم المحكي (Diegetic Level) الذي يتواجد فيه فعل الحكي بالنسبة للعالم المحكي. جيرالد برنس،المصطلح السردي، المترجم: عابد خزندار. الطبعة الأولى (القاهرة:المجلس الأعلى للثقافة،2003) ص: 60.
السيدة من تل أبيب. ص: 97-98.
السابق. ص: 98.
السابق. ص: 99.
السابق. ص: 104.
ربعي المدهون،مصائر: كونشرتو الهولوكوست والنكبة، الطبعة الأولى (بيروت:المؤسسة العربية للدراسات والنشر،2015) ص: 115.
انظر:
Metanarrative and Metafictional Commentary. Pg: 11.
انظر:
Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Pg: 423.
انظر: ماجدة هاتو هاشم، الرواية العربية ما بعد الحداثة، الطبعة الأولى (بغداد:وزارة الثقافة، 2013) ص: 100. مأخوذا من: ميسلون نوري نواف، ما وراء القص في المنجز العربي للروائيين الكرد العراقيين دراسة في روايات ما بعد الحداثة، حوليات آداب عين شمس، المجلد 49 (عدد يوليو-سبتمبر 2021) ص: 193.
سرد ما بعد الحداثة. ص: 70.
السيدة من تل أبيب. ص: 104-106.
سرد مطمور في سرد آخر خاصة يكون مطمورا داخل مستوى المحكي. المصطلح السردي. ص: 61.
السيدة من تل أبيب. ص: 127.
السابق. ص: 249.
السابق. ًص:264-265.
السابق. ص: 269.
السابق. ص: 300.
انظر: ما وراء القص في المنجز العربي للروائيين الكرد العراقيين. ص: 197
مصائر كونشرتو الهولوكوست والنكبة. ص: 250.
السيدة من تل أبيب. ص: 306.
السابق. ص: 319-320.
مصائر كونشرتو الهولوكوست والنكبة. ص: 249.
السابق. ص:260.
السابق. ص: 167.
السابق. ص: 170.
السابق. ص: 170.
حرب الكلب الثانية. ص: 124- 125.
السابق. ص: 20.
السابق. ص: 15.
السابق. ص: 137.
السابق. ص: 105.
السابق. ص: 71.
السابق. ص: 327.
ما وراء القص في المنجز العربي للروائيين الكرد العراقيين. ص: 195.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 AL MISBAH RESEARCH JOURNAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL-MISBAH Research Journal is full open access and licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License; and Published by: Research Institute of Culture & Ideology (REINCI), Islamabad, Pakistan. This allows the research community and the general public to gain unlimited, free and immediate access to scholarly articles, and to reuse the content freely provided that proper attribution is given to the original authors.