مغربی تصورِ حقوق نسواں کے پاکستانی معاشرے پر منفی اثرات: ایک معاصرانہ تحقیقی جائزہ

NEGATIVE EFFECTS OF WESTERN CONCEPT OF FEMINISM ON PAKISTANI SOCIETY: A CONTEMPORARY RESEARCH REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10719286

Keywords:

Western concepts, feminism, women rights, Pakistani culture, religious society

Abstract

Women's rights movements in the West have come under fire for perhaps having detrimental effects on traditional communities. Although promoting gender equality is a noble objective, others contend that Western beliefs may unintentionally fuel cultural imperialism. Western principles imposed on culturally diverse nations run the risk of undermining indigenous customs and creating resistance to change. Social tensions may arise when Western feminism's emphasis on independence conflicts with communal ideals in other countries. Moreover, the universal strategy could not tackle the distinct obstacles encountered by women throughout different regions of the globe, thereby restricting the efficacy of these campaigns. Sometimes, the Western perspective can silence regional voices and impede the creation of gender-related solutions that are sensitive to cultural differences. To make sure that the fight for women's rights does not inadvertently have detrimental effects, a more sophisticated and culturally sensitive strategy is required. In this paper, negative impacts of western concept of women right has been discussed.

References

مفتی محمد تقی عثمانی، “آزادی نسواں کا فریب،” ماہنامہ محدث (لاہور، 2004) ،ص۱۰۴.

ایضاً

“ILLEGITIMACY IN THE UNITED STATES” Journal of the American Medical Association 113, no. 14 (September 30, 1939): 1329.

حیفا جواد، جدید تحریک نسواں اور اسلام،مترجم:خورشید احمد ندیم (اسلام آباد: معاصر اسلامی فکر، ادارہ برائے تعلیم و تحقیق، 2000) ،ص۹۸.

ایضاً

مولاناوحیدالدین خان، خاتونِ اسلام (لاہور: دارالتذکیر، 2006) ،ص۸۱،۸۲.

ڈاکٹر محمد عاشق خان، معاشی ترقی میں عورت کا موجودہ کردار (دہلی: نظامیہ پبلیکیشنز، 2006) ،ص۲۶.

ارشد احمد بیگ،”عورت اور میڈیا،“ ترجمان القرآن (لاہور، 2012) ،تلخیص.

منیر احمد خلیلی، عورت اور دورِجدید (لاہور: اسلامک پبلیکیشنز، 1991) ،ص۵

سید قطب شہید، اسلام اور جدید جاہلیت (لاہور: البدر پبلی کیشنز، 1981) ،ص۸۴.

سعود الاعظمی،”صنف نازک پر بڑھتی ہوئی زیادتیاں،“ماہنامہ رفیق منزل، 2013 ،تلخیص.

انور اختر، پردہ اور جدید ریسرچ (کراچی: ادارہ اشاعت اسلام، 2003) ،ص۷۵.

مولوی نایاب حسن قاسمی، اسلام میں تعلیم نسواں اور موجودہ مخلوط نظام تعلیم، ماہنامہ دارالعلوم،جلد 96 (دیوبند: شیخ الہند اکیڈمی دارالعلوم دیوبند، 2012) ،تلخیص.

“مخلوط تعلیم کا زہر،” ماہنامہ افکارمعلم، 2007 ،تلخیص.

اختر، پردہ اور جدید ریسرچ ،ص۳۰۹.

سید مظہر علی ادیب، خاتون خانہ (رامپور: مکتبہ ذکریٰ، 2009) ،ص۹۱.

زینب الغزالی، مسلمان عورت کا اصل مسئلہ (راولپنڈی: حسن البناء اکیڈمی، 1986) ،ص۹.

محمد قطب، اسلام اور جدید مادی افکار،مترجم:سجاد احمد کاندھلوی (نئی دہلی: مرکزی مکتبہ اسلامی پبلشرز، 1980) ،ص۷۴.

امت الرحمن، ”پاکستان میں عطائے اختیار خواتین: جدید تصورات اور اسلام“ (لاہور کالج برائے خواتین یونیورسٹی،لاہور، 2019) ،ص۲۲۸.

محولہ بالا،ص۲۲۹

منیر احمد خلیلی، عورت اور دورِجدید ،ص۱۳۹.

سید قطب شہید، اسلام اور جدید ذہن کے شبہات(لاہور: البدر پبلی کیشنز،س ن)ص۱۷۱.

الرحمن،”پاکستان میں عطائے اختیار خواتین: جدید تصورات اور اسلام“ ،ص۲۴۴.

عامرہ احسان، اکیسویں صدی اور مسلمان عورت (راولپنڈی: ادارہ عفت، 2010) ،ص۱۰۱.

Downloads

Published

06-02-2023

How to Cite

Irum Gul, and Dr. Sibghatullah Bhutto. 2023. “مغربی تصورِ حقوق نسواں کے پاکستانی معاشرے پر منفی اثرات: ایک معاصرانہ تحقیقی جائزہ: NEGATIVE EFFECTS OF WESTERN CONCEPT OF FEMINISM ON PAKISTANI SOCIETY: A CONTEMPORARY RESEARCH REVIEW”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 3 (01):159-67. https://doi.org/10.5281/zenodo.10719286.

Issue

Section

Articles

Categories