بدھ ازم میں غریب طبقات کے حقوق: ایک تحقیقاتی جائزہ

RIGHTS OF VULNERABLE GROUPS IN BUDDHISM: A RESEARCH REVIEW

Authors

  • Rabia Hina Phd Scholar, Department of Interfaith Studies, AIOU, Islamabad.
  • Dr. Sabiha Azhar Lecturer Islamic studies Govt Associate college women Lodhran.

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10997622

Keywords:

Buddhism, Vulnerable groups, rights, humanity, world religions.

Abstract

Buddhism, with its emphasis on reducing suffering and cultivating compassion for all beings, recognizes the significance of attending to the needs of these vulnerable groups. "Vulnerable groups" in Buddhism refers to those segments of society that are deemed particularly susceptible to suffering and in need of support and compassion. Buddhist texts refer to the "Four Unjustly Treated Groups" (Chaturviniyata) as one of the most significant vulnerable groups. The elderly, the disabled, the sick, and the impoverished are some of these categories. Buddhist teachings place a strong emphasis on the value of showing compassion, care, and support to these disadvantaged groups in society. Buddhism also promotes the inclusion and defense of all sentient beings, irrespective of their circumstances or social standing. This openness highlights the interdependence of all life forms by embracing animals and even entities from other planes of existence. In Buddhist societies and communities, social welfare programs, healthcare initiatives, and charitable endeavors are just a few of the ways that efforts are frequently made to meet the needs of vulnerable groups. Buddhism seeks to alleviate suffering in society, foster social justice, and foster empathy by identifying and assisting marginalized groups.

References

محمدمجیب،تاریخ تمدن ہند (نئی دہلی: قومی کونسل برائے فروغ اردوزبان،1999) ،ص۸۶۔

مسٹرسٹراس،بدھااوراس کامت،مترجم:شیونرائن شمیم (لاہور: مفیدعام پریس،1925) ،ص۲۰۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں (نئی دہلی: وزارت اطلاعات و نشریات حکومت ہند پٹیالہ ہاؤس،1998) ،ص۷-۸۔

مسٹرسٹراس،بدھااوراس کامت ،ص۱۷۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں ،ص۱۱۔

ابوالاعلیٰ مودودی،الجہاد فی الاسلام،اشاعت: پندرہویں، (لاہور: ادارہ ترجمان القرآن،1996) ،ص۳۹۶۔

محمدمجیب،تاریخ تمدن ہند ،ص۹۳۔

عمادالحسن فاروقی،دنیا کے بڑے مذاہب (نئی دہلی: مکتبہ جامعہ لمیٹڈ،1986) ،ص۸۱۔

لیوس مور،مذاہب عالم کا انسائیکلوپیڈیا،مترجم:یاسر جواد، سعدیہ جواد (نئی دہلی: البلاغ پبلی کیشنز،2011) ،ص۲۲۲-۲۲۳۔

محمدمجیب،تاریخ تمدن ہند ،ص۹۱۔

خان صاحب مولوی سیداحمددہلوی،فرہنگ آصفیہ (نئی دہلی: قومی کونسل برائے فروغ اردوزبان،2016) ،ج۲،ص۸۰۹۔

خواجہ عبدالمجید،جامع اللغات(لاہور: اردوسائنس بورڈ،س ن)، ج۲،ص۱۳۷۴۔

Oxford Dictionary. Revised (Oxford: Oxford University Press.1983).1417.

زيادبن عابدالمثوخي،الاستضعاف واحكامه في الفقه الاسلامي (الرياض: داركنوزاشبيلياللنشروالتوزيع،2012) ،ص۲-۵۔

مور،مذاہب عالم کا انسائیکلوپیڈیا ،ص۲۳۳۔

ایضاً

ایضاً،ص۲۴۱

ڈاکٹرحفیظ سید،گوتم بدھ سوانح حیات و تعلیمات (دہلی: انجمن ترقی اردو،1942) ،ص۵۷۔

مور،مذاہب عالم کا انسائیکلوپیڈیا ،ص۲۴۱۔

ایضاً،ص۲۳۴

سید،گوتم بدھ سوانح حیات و تعلیمات ،ص۵۹۔

محمدمجیب،تاریخ تمدن ہند ،ص۹۵۔

ڈاکٹرحافظ محمدثانی،محسن انسانیت اور انسانی حقوق (کراچی: دارالاشاعت،1999) ،ص۳۵۱۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں ،ص۸۴۔

ایضاً،ص۸۳

مسٹرسٹراس،بدھااوراس کامت ،ص۱۱۱۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں ،ص۸۴۔

مسٹرسٹراس،بدھااوراس کامت ،ص۱۰۳۔

محمدمجیب،تاریخ تمدن ہند ،ص۸۶۔

مسٹرسٹراس،بدھااوراس کامت ،ص۳۰۔

مسٹرسٹراس ،ص۱۲۸۔

مسٹرسٹراس ،ص۱۱۱۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں ،ص۸۴۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں ،ص۲۰۰۔

مودودی،الجہاد فی الاسلام ،ص۴۰۵۔

مودودی ،ص۴۰۳۔

مور،مذاہب عالم کا انسائیکلوپیڈیا ،ص۲۱۸۔

پال کاروس،مہاتمابدھ کی حکایتیں ،ص۱۷۸۔

ایضاً

Downloads

Published

09-03-2024

How to Cite

Rabia Hina, and Dr. Sabiha Azhar. 2024. “بدھ ازم میں غریب طبقات کے حقوق: ایک تحقیقاتی جائزہ: RIGHTS OF VULNERABLE GROUPS IN BUDDHISM: A RESEARCH REVIEW”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 4 (01):57-67. https://doi.org/10.5281/zenodo.10997622.

Issue

Section

Articles

Categories