وحی ا ور اس کی حفاظت سے متعلق مستشرقین کے نظریات و افکار کا جائزہ

A REVIEW ORIENTALIST THOUGHT REGARDING REVELATION AND ITS PRESERVATION

Authors

  • Saeed Abdullah Ph.D. Scholar, National University of Modern Languages, Islamabad.
  • Prof Dr Mustafeez Ahmad Alvi Professor, Islamic Studies, National University of Modern Languages, Islamabad.

Keywords:

Revelation, Quran, Sunnah, Thought, Wisdom, objections

Abstract

Human guidance is not solely reliant on reason and observation; rather, revelation is an essential necessity for proper guidance. The need for revelation arises precisely in instances where reason and senses cannot assist. Therefore, it is not necessary for every aspect of revelation to be comprehensible through reason alone. Just as determining the color of an object does not require reason but is a matter of direct perception, similarly, the knowledge of religious beliefs is derived from revelation rather than pure intellect. Relying solely on reason for understanding these beliefs is not appropriate. Consequently, if one has faith in the complete wisdom of Allah, it must also be  acknowledged  that the comprehensive system established for guiding His servants is termed revelation. Thus, revelation is not just a religious belief; it is also a rational necessity, and denying it is essentially rejecting divine wisdom. The Orientalist approach in this regard needs a special focus, liable to evaluated in the light of Qur’an and Sunnah. The following research discuss the same. But it is a strange thing that in all of them, only in relation to the revelation revealed to the Holy Prophet, PBUH the Orientalists raised various kinds of objections. In which the revelation was the unconsciousness of the Prophet PBUH, the conditions of its revelation were epileptic, the spiritual events were fallacies and the Qur'an has been described as a book containing the teachings of Judaism and Christianity. Their intention with such objections is to make Muslims doubt the truth and authenticity of divine revelation.

References

عینی، بدرالدین، محمودبن احمد، عمدۃ القاری، دارالفکر،بیروت،س ن، 114

الزبیدی، محمد مرتضیٰ الحسینی، تاج العروس ، مطبوعہ کویت، 1389 ھ بمطابق 1949ء، 10385

الأعرجی، ستار، الوحی ودلالتہ فی القرآن الکریم والفکر الأسلامی، دارالکتب العلمیۃ بیروت، 1421ھ، ص14

الأصفہانی، راغب، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، مكتبة نزارمصطفى الباز، ص 515

الزرقانی، عبدالعظیم، شیخ، مناھل العرفان فی علوم القرآن مطبوعہ دارالکتاب العربی، 163

المناوی، عبدالرؤف، فیض القدیر شرح جامع الصغیر، مطبوعہ دار المعرفۃ، بیروت، لبنان 1391ھ/1972ء، 2450-451

السہیلی، ابو القاسم، الروض الأنف،دار احياء التراث العربي ، بيروت، 1 153-154

العسقلانى،ابن حجر، فتح الباری ،دارالعرفۃ، بیروت،2005ء ، 140

الجوزی، ابن القیم، حافظ،زادالمعاد فی ھدی خیر العباد، مطبوعہ مؤسسۃ الرسالۃ، بیروت، مئی 2015، 140-41

Alloys Springer, The Life of Muhammad: From Original Sources, Presbyterian Mission Press, Allahabad, Page: 78-80

عرجون،محمدالصادق، محمد رسول اللہ منہج ورسالۃ، مطبوعہ دارالقلم، کویت، 2017ء، ص143

محمد رضا، محمد رسول اللہ، دارالکتب العلمیہ بیروت 1975ء ص25

خان، سرسید احمد، سیرت محمدی، مکتبہ الکوثر کراچی، س ن، ص 230

خان، سرسید احمد، سیرت محمدی، ص 230،231

أيضا، ص230

الازہری،پیر کرم شاہ، ضیاؤالنبیؐ، مکتبہ ضیاءالقرآن، لاہور 1418ھ،2199

أيضا: 2/200

أيضا: 2/200

William Miur, Muhammad and Islam, Religion traced society, London, page : 22

أيضا، ص24

ایضاً،ص24

وجدی، محمد فرید، دائرہ معارف القرآن العشرون، مکتبہ علمیہ جدیدہ بیروت،5468

فنک اینڈ ویگنلز نیوانسائیکلوپیڈیا،فنک اینڈ ویگنلز پبلیشرز امریکہ 1995،9320

زکریا، ہاشم زکریا، المستشرقون والأسلام، المجلس الأعلی للشؤن الأسلامیہ 1965، ص181،182

William Miur, Muhammad and Islam, page : 24

Edward Gibbon, The Decline and fall of the Roman Empire, 1976,2705

Devan pout jone ،Apology for Muhammad and Quran Dray & Sons London, page:246

Theodore Noldeke , The Quran: An Introductory Essay, USA, Interdisciplinary Biblical Research Institute, 1992, Page:5

William St, Clair Tisdall, The Original Source of Quran, London: Society for promoting Christian Knowledge, 1905, Page:6

Arthur Jeffery, Material for the History of the text iof the Quran, The Old Codices, UK: E.J. Brill,1937, Page:5

Montgomery Watt, Muhammad at Mecca, UK: Oxford University Press.1960, Page:52-53

سورةا لعنکبوت: 48

القشیری، مسلم بن حجاج، الجامع الصحیح،، دار احياء التراث العربی، بیروت، 123

مثال کے لیے دیکھیے: الحاقہ 40-43، البروج 20-21

Watt Montgomery, Muhammad at Mecca, Page:80

ایضاً، ص 13

The Qur'an. Translated, with a critical re-arrangement of the Surahs 2 vols, Edinburgh University Press, 1939, The Origin of Islam in its Christian Environment; The Gunning Lectures. Edinburgh University Press, 1925

Watt Montgomery, Muhammad The Prophet and Statesman, Oxford University Press, Page: 17

خان، سرسید احمد، تفسیر القرآن مع اصول تفسیر، لاہور: دوست ایسوسی ایٹس، 1995، ص،525

قادیانی، غلام احمد، مرزا، تفسیر سورۃ الفاتحہ، ربوہ، دار المصنفین، ص 25،26

Published

16-07-2024

How to Cite

Saeed Abdullah, and Prof Dr Mustafeez Ahmad Alvi. 2024. “وحی ا ور اس کی حفاظت سے متعلق مستشرقین کے نظریات و افکار کا جائزہ: A REVIEW ORIENTALIST THOUGHT REGARDING REVELATION AND ITS PRESERVATION”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 4 (03):1-14. https://reinci.com/ojs3308/index.php/almisbah/article/view/277.

Issue

Section

Articles

Categories