قرآن و حدیث میں نسخ : مختلف نکت ہائے نظر کا جائزہ

Abrogate in quran and Hadith: A review of different points of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7738787

Keywords:

Quran, Hadith, abrogation, Islamic sources, Qur’anic text

Abstract

Islam is a natural religion for human being. It mends his thinking, perception and disposition. Things that may harm their health, moralities and social pursuits, Islamic Sharia prohibited them and titled them as ‘Haram’ Whereas Islam considers human natural habits, it is also keeps in view its contemporary challenges. Its gradual and abrogative principles. Among these principles, “Abrogative Principles” is also one of them. The already exist injunction is titled as “Abrogated”, whereas abrogating injustion may be titled as “Abrogates”. As in previous Sharia’s ‘abrogative principles’ is also existed in Islam. This abrogation in Islam may be bifurcated into four kinds: i. abrogation of Quran with Quran, ii. Abrogation of Quran with Sunnah iii. Abrogation of Sunnah with Quran iv. Abrogation of Sunnah with Sunnah. About this principle “Nasikh and Mansookh”, even companions of Holy Prophet SAW had not allowed any one to issue ant decree or deliver speech on this topic who was not well acquainted with this topic. Various renowned scholar have compiled heavy books on this topic. On defining this term, the predecessors and antecessors were differed. The meanings of “Abrogation”, conditions, objections and solutions have been described in this article.

Author Biographies

Prof. Dr. Atiq Amjad, Government Boys Degree Collage Mamukanjan

Principal, Government Boys Degree Collage Mamukanjan

Dr. Zahida Shabnum, Gc University Lahore.

Ph.D., Department Of Islamic Studies, Gc University Lahore.

References

کتاب پیدائش 9:3

کتاب اخبار۔11:7

القرآن:سورۃالبقرہ(2):106

سیوطی : جلال الدین، الاتقان فی علوم القرآن، طبعۃ ثانیۃ )ریاض :مکتبۃ المعارِف، ۱۴۱۶ھ /۱۹۹۶ء,( ج:2، ص:27

فیروز آبادی، محمد بن یعقوب ، القاموس المحیط،طبعہ ثانیہ، ) بیروت:مؤسسۃ الرسالہ ،۱۴۰۷ھ/۱۹۸۷ء)،مادہ ن س خ , ص:334،

القرآن: سورۃالحج(22):52

ابن منظور الافریقی: محمدبن مکرم: ابوالفضل،لسان العرب، )بیروت: مؤسسۃ العلمی للمطبوعات ، ۱۴۲۶ھ /۲۰۰۵ء(,ج:3، ص:3899

القرآن: سورۃالنحل(16):101

فیرزو آبادی ، القاموس المحیط(334)مادہ ن س خ

سیوطی، الاتقان ،ج:3،ص:27

ابن منظور ، لسان العرب ،ج:2، ص:3899

ایضاً

ایضاً

القرآن: سورۃالجاثیۃ(45):29

قرطبی:محمد بن احمد،الجامع لاحکام القرآن،)بیروت:دارالکتب العربی،۲۰۰۷ء, ج:2، ص:62

شوکانی : محمد بن علی ،ارشاد الفحول الی تحقیق الحق من علم ا لوصول ، طبع اول) مصر : محل محمد امین الخانجی، ۱۴۲۷ھ(، ص:183

راغب اصفہانی، المفردات فی غریب القرآن،) مصر:المطبعہ المیمنیہ علی نفقۃ مصطفی البابی ۱۳۲۴ھ(،ص:515

شوکانی ، ارشاد الفحول ، ص:183

ابن الامیر الحاج: محمد بن محمد ، التقریر والتحریر فی علم الاصول، طبعہ اولیٰ ) بیروت: دار الفکر، ۱۴۱۷ھ (، ج:3، ص:41

عبد العزیزعلوی: مولانا، الناسخ والمنسوخ، ص:113۔114

ابن الامیر ، التقریر والتحریر، ج:3، ص:348

شوکانی ، ارشاد الفحول، ص:183

ایضا

ایضاً

ایضاً

ایضاً

شوکانی ، ارشاد الفحول، ص:183 ؛ کشف الاسرار، ج:3،ص:155،156

زیدان: عبدالکریم، الوجیز فی اصول الفقہ، ) ، لاہور: فاران اکیڈمی،س ن( ص:23-25

ایضاً

ایضاً

شوکانی ، ارشاد الفحول، ص:29-30

الطحان: محمود، تیسیر مصطلح الحدیث ،) لاہور ، مکتبہ رحمانیہ، طبعہ و سن ندارد(،ص: 19

ابنِ جوزی : : عبد الرحمٰن بن علی(۵۹۷ھ) ، ، نواسخ القرآن ،) بیروت: دار الکتب العلمیۃ(، ص: 16

ابن جوزی ، نواسخ القرآن، ص: 17

القرآن:سورۃالبقرۃ(2) : 106

القرآن: سورۃالنور(24): 2 ص56

القرآن: سورۃالمائدۃ (5):38

شافعی: محمد بن ادریس: امام، الرسالہ ،ص:111-112

شوکانی ، ارشاد الفحول:ص:192

ابن الامیر ، التقریر والتحریر،ص:63

شافعی ، الرسالۃ:ص:110

شافعی ، الرسالۃ،ص:137-146

ایضاً

ایضاً

ابنِ جوزی ، نواسخ القرآن ، ص:16

الشاطبی:الموافقات فی اصول الشرعیۃ ، ج: 3، ص: 520، بیروت: دارلکتب العلمیۃ، ۱۴۲۳ھ

ابنِ جوزی ، نواسخ القرآن ، ص:16

القرآن: سورۃالبقرۃ(2): 275

سیوطی ، الاتقان ، ج:2، ص:27

القرآن: سورۃالبقرۃ(2) :221

القرآن: سورۃالمائدۃ(5):5

سیوطی ، الاتقان، ج:2، ص:27

سیوطی ، الاتقان، ج:2، ص:31؛ ابن العربی، احکام القرآن، ج:1، ص:388

؂ القرآن: سورۃالاعراف(7): 199

سیوطی ، الاتقان، ج:2، ص:31؛ ابن العربی، احکام القرآن، ج:1، ص:388

القرآن: سورۃالمائدۃ(5): 105

سیوطی ، الاتقان، ج:2، ص:31؛ ابن العربی، احکام القرآن، ج:1، ص:205

شاہ ولی اللہ ، الفوزالکبیر، ص:22

سیوطی ، الاتقان،ج2،ص،22

سیوطی ،الاتقان،ج2،ص، 22

القرآن: سورۃالمائدۃ(5):33

القرآن: سورۃالمائدۃ(5(:34

ابن سلامہ الناسخ و والمنسوخ ، پہلا ایڈیشن، ( بیروت، المکتب الاسلامی1404ھ)، ص: 08

؂ القرآن: سورۃالنساء (4):15

شاہ ولی اللہ ، الفوز الکبیر، ص:42

القرآن: سورۃالبقرۃ(2): 233

ایضا

ابن سلامہ، الناسخ والمنسوخ، پہلا ایڈیشن، ( بیروت، المکتب الاسلامی1404ھ)، ص: 55

القرآن: آل عمران(3): 97

ایضا

القرآن: سورۃالنور(24):27

القرآن: ایضا(24):29

القرآن: سورۃالنور(24):31

القرآن: ایضا(24):60

ابن سلامہ، الناسخ و المنسوخ ، ص: 134

القرآن: سورۃالنساء(4): 6

القرآن: ایضا(4):10

ملاحظہ ہو : ابن حزم، الناسخ والمنسوخ، طبعہ اولی (بیروت، دار الکتب العلمیہ، 1986)، ص: 32

شاشی ،نطام الدین ،اصول الشاشی مع احسن الحواشی، ص:1-2، لاہور،مکتبہ رحمانیہ ،طبعہ وسن ندارد

ابنِ جوزی ، نواسخ القرآن ، ص: 17

الشاطبی:الموافقات ، ج: 3، ص:520

شاشی ،اصول الشاشی،ص:1-2

القرآن: سورۃالمائدہ(5):38

القرآن: سورۃالمائدۃ(5):5

ابن جوزی ، نواسخ القرآن، ص:17

سیوطی ، الاتقان، ج:2، ص:129-130

صبحی صالح: ڈاکٹر،مباحث فی علوم القرآن، طبعۃ عاشرۃ ( بیروت، دار العلم للملایین، 1977ء)، 274

شاہ ولی اللہ ، الفوز الکبیر ، باب دوم، فصل دوم، : 46-39

القرآن: سورۃالبقرۃ،(2):180

القرآن: سورۃالانفال (8):65

القرآن: سورۃالاحزاب (33):51

القرآن: سورۃالمجادلۃ(58):12

القرآن: سورۃالمزمل(73):1-2

غزالی: محمد، المستصفٰی، مصر قاہرہ:مطبع مصطفی محمد ،1937)ج:1، ص:78-79

ابن تیمیہ، مجموع فتاوی، ج:19، ص:197

غزالی، المستصفٰی،ج:1، ص:215

شوکانی ، ارشاد الفحول، ص:193

زمخشری: جاراللہ، الکشاف ، تفسیر سورۃ نساء،(4):11؛ المراغی:مصطفیٰ ، تفسیر المراغی،ج:4، ص:197

قلعہ جی رواس ، فقہ عمرؓ (اردو ترجمہ) ،، لاہور: اسلامک پبلشنگ کمپنی، ص: 67

Downloads

Published

19-11-2022

How to Cite

Prof. Dr. Atiq Amjad, and Dr. Zahida Shabnum. 2022. “قرآن و حدیث میں نسخ : مختلف نکت ہائے نظر کا جائزہ: Abrogate in Quran and Hadith: A Review of Different Points of View”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 2 (04):121-37. https://doi.org/10.5281/zenodo.7738787.

Issue

Section

Articles

Categories