جدید تقاضوں کے مطابق خواتین کے تعلیمی حقوق کی ضرورت و اہمیت شرعی نقطہ نظر سے
WOMEN’S EDUCATIONAL RIGHTS, NECESSITY & IMPORTANCE ACCORDING TO MODERN REQUIREMENTS, FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7742488Keywords:
Islam, Women, Education, Skills, women rightsAbstract
21st century is the century of knowledge and skills. Knowledge and skills are the guarantee of national development. All members of the society including women have to play an important role in the development of the country, limited thinking and narrow minded society has closed the doors of knowledge to women and has declared knowledge to be only a man’s domain. involvement of women in the field of knowledge and skill is inevitable in Islam. The doors of knowledge and skills have been opened for women. There is no prohibition for women to acquire knowledge while living within Sharia limits. Allah Almighty has ordered everyone to acquire knowledge in all Islam. Period women play their role in every field. During the prophet’s era , women took their full share in every field , including knowledge ,industry ,trade ,agriculture and labor . Hazrat Aisha (RA) is one of the most prolific narrators. Hazart Khadijah Al.Kubra (RA) was an international trader. Knowledge is an adornment, in Islam both men and women are ordered to adorn themselves with this adornmen. according to modern requirements, it is necessary for women to show their God. Given abilities in various fields of life . From the shariah point of view, women are allowed to enter the field of knowledge and skills .
References
قرضاوی، یوسف، غیر مسلموں کے حقوق وفرائض، مترجم : قیصر شیراز ( اسلام آباد ، ادارۃ تحقیقات اسلامی، 2011،) ص 27۔
ایضاً، ص:18
مودودی، سیدا بوالاعلیٰ۔ پردہ۔ (لاہور ،اسلامک پبلی کیشر)، ص:199
قرضاوی، یوسف ، اسلامی معاشرےمیں غیرمسلموں کے حقوق وفرائض، ص:397
القرآن، سورۃ الزمر، 39:9
ابن ماجہ، ابو عبد اللہ محمد بن یزید القزوینی،(کوئٹہ ، السنن ابن ماجہ، مکتبہ رشیدیہ)، باب فضل العلماء والحب علی طلب العلم، رقم الحدیث: 224
طبرانی، ابوالقاسم سلمان بن احمد، المعجم الکبیر ،(موصل، مکتبہ االزھر)، ج 10، ص:197۔ رقم الحدیث: 10447
مسلم ۔ مسلم بن حجاج ، صحیح مسلم، (لاہور مکتبہ رحمانیہ)، کتاب الحیض، باب استحباب استعمال المغسلۃ من الحیض، رقم الحدیث: 332۔
بخاری۔ محمد بن اسماعیل، الصحیح البخاری، (لاہور مکتبہ رحمانیہ،)۔ کتاب العلم : باب ھل یجوز یجعل للنساء یوعلی حدہ، رقم الحدیث: 101۔ دارالسلام ، للنشرو التوزیع، ریاض 2000ء
ابن کثیر: اسماعیل بن عمر، البدایۃ والنھایۃ، ( بیروت داراحیاء۔بیروت 1998ء)۔ ج:4، ص:159
کفایت اللہ، کفایت المغنی، (کراچی داراشاعت ، 2001ء)۔ ج:2۔ ص:64
بخاری ۔ کتاب العتق، باب العبد اذا حسن عبادہ ربہ، رقم الحدیث 2547
بیہقی، احمد بن حسین، شعب الایمان،(کراچی دار اشاعت، س ن)۔ باب ذکر سبع الطوال، رقم الحدیث، 2205
القرآن، سورۃ المائدۃ، 32:5
یوسف، قرضاوی، اسلامی معاشرےمیں غیرمسلموں کے حقوق وفرائض،ص: 232
محمد یٰسین مظہر صدیقی، نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم اور خواتین ایک سماجی مطالعہ ، (لاہور نشریات، 2008 )۔ ص:119
ابن الاثیر، ابو الحسن علی بن ابی الکرم محمد بن محمد، اسد الغابۃ فی المعرفۃ الصحابۃ،(بیروت دارالکتب العلمیۃ بیروت)۔ باب رفیدۃ الانصاریۃ، ج: 7۔ ص:111، رقم :6925۔
ابن سعد، محمد بن سعد، طبقات الکبریٰ، (بیروت دار صادر 1968ء)، ج:8، ص:424
مولانا وحید الدین۔ خاتون اسلام، دارالابلاغ، لاہور 2016ء۔ ص: 220
بخاری۔ کتاب النکاح، باب قو انفسکم واھلیکم نارا۔ رقم الحدیث: 5188
قرضاوی، یوسف ، اسلامی معاشرےمیں غیرمسلموں کے حقوق وفرائض،ص: 394
ایضاً۔ ص:395
ابولا علیٰ مودودی، پردہ ، ص: 192
وحید الدین، خاتون اسلام ، ص: 176
محمد یٰسین مظہر صدیقی، نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم اور خواتین ایک سماجی مطالعہ۔ ص:140
ابن الاثیر، اسد الغابۃ فی المعرفۃ الصحابۃ ( بیروت ،دارالکتب العلمیۃ ۱۹۸۴)۔ ج:7، ص:260
ابن حجرعسقلانی، اصابہ، (بیروت ،دارالکتب العلمیہ)، ج:8، ص:51
طبری۔ ابی جعفر محمد بن جریر ، تاریخ طبری،(کراچی ، دار اشاعت ، 2003ء)ج:1، ص:111
ابن سعد۔ طبقات الکبریٰ، (بیروت ،دارالکتب العلمیۃ، 1990ء) ج:8، ص:86
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 AL MISBAH RESEARCH JOURNAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL-MISBAH Research Journal is full open access and licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License; and Published by: Research Institute of Culture & Ideology (REINCI), Islamabad, Pakistan. This allows the research community and the general public to gain unlimited, free and immediate access to scholarly articles, and to reuse the content freely provided that proper attribution is given to the original authors.