سامی ادیان میں تصورِنزولِ مسیح کا تقابلی جائزہ

A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CONCEPT OF CHRIST'S DESCENT IN SEMITIC RELIGIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7653543

Keywords:

Christ's Descent, Semitic Religions

Abstract

In the light of the Qur'an, Sunnah, and the consensus of the Ummah, Muslims believe that Messiah (peace be upon him) was raised to heaven alive. He will descend to earth again near the Day of Judgment. He will establish justice, and promote and spread the religion of Muhammad (peace be upon him). The greatest temptation near the Day of Judgment, the temptation of Dajjal, will be ended up at his hands. Even in Christianity, the concept of the descent of Jesus (peace be upon him) exists because it has been mentioned repeatedly in the Bible. However, there are differences between Islam and Christianity regarding the resurrection of Jesus. Christians believe that he has been killed by hands of The Jews on cross. And that he has been resurrected and raised to heaven. While the clear evidence in the Qur'an and the Sunnah is that the Jews had not succeeded in their evil purpose. Therefore, the Jews consider Dajjal to be their Messiah who will end up the troubles and will fight for the exaltation of Judaism. And that with him all the Jews, living or dead, will gather in Jerusalem and join his army and fight against all religions except the Jews.

Author Biographies

Murad Ahmad , Department of Islamic Studies, AWKUM Mardan.

Ph.D. Scholar, Department of Islamic Studies, AWKUM Mardan.

weqas khan, Department of Islamic Studies, AWKUM Mardan.

 Ph.D. Scholar, Department of Islamic Studies, AWKUM Mardan.

References

ابن منظور، محمد بن مکرم،لسان العرب(بيروت: دارصادر،طبع ثالث،1414ھ)ج:1،ص:361

القرآن الکریم، سورة المائدة، 6

القرآن الکریم، سورةص،33

جزری،ابن الاثير،محمد بن محمد، النهاية فی غریب الحديث(بيروت:المکتبة العلمية،1399ھ/1979ء) ج:4،ص:327

دمامينی،بدر الدين، مصابيح الجامع،کتاب العمرة ،باب متی يحل المعتمر(قطر: وزارة الاوقاف والشئون، 1430ھ) حديث نمبر1796، ج:4،ص:229

سيوطی،عبدالرحمٰن،المعجم الصغير وزيادته(بيروت: دار الکتب العلمية،طبع ثانيه،1425ھ/2004)حديث نمبر5309 البانی نے اس حدیث کو صحیح قرار دیاہے۔ص: 530

ازهری،محمد بن احمد، تهذیب اللغة(بيروت:دار احياءالتراث العربي، طبع اول،2001ء)ج:4،ص:288

ابن الاثير،النهاية في غريب الحديث(بيروت: دار الکتب العلمية،1399ھ/1979ء)ج:4،ص:327

انباري، محمد بن قاسم،الاضداد( بيروت:المکتبة العصريه، 1407ھ/1987ء)ج:1،ص:361

تثنيہ،15:18

اشعياء53:5

سٹيفن بشير،تالمود(گوجرانوالہ: مکتبہ عناويم،سادھوکي) 2:4

زکريا،13:4

اشعياء66:1

حزقيل ،37:5

الدکتور محنمد جواد، موسوعة الفرق المنتسبه للاسلام(بيروت مجمع البحوث الاسلامية،2020ء)،ج6،ص57

رمضان دسوقي، جهود علماء المسلمين في نقد الکتاب المقدس من القرن الثامن الهجري الي العصر الحاضر،عرض ونقد،ص204

قشيري، مسلم بن حجاج، صحيح مسلم،کتاب الفتن واشراط الساعة،باب ذکر ابن صياد،حديث نمبر2927

قرطبي،محمد بن احمد قرطبي، الجامع لاحکام القرآن(قاهرة: دار الکتب المصريه،طبع دوم،1384ھ/ 1964ء) ج6،ص9

رضي الدين سيد ، معرکہ عظيم(کراچي:نيشنل اکيڈمي آف اسلامک ريسرچ کراچي،2005ء)ص:11

محمد اسماعيل مقدم، دروس (مرقم:106)(قاہرة:دار الکتب الاسلامي، سطن) ج8،ص10

ابو يعلي الموصلي،مسند ابي يعلي،مسند انس بن مالک،حديث نمبر3639۔ بعض حضرات نے اس حديث کو صحيح کہا جيساکہ حافظ ابن حجر اور بعض نے محمد بن مصعب کي وجہ سے اس کي تضعيف کي هے۔

امام مسلم بن حجاج، صحيح مسلم،کتاب الفتن واشراط الساعة،باب في بقية من احاديث الدجال،حديث نمبر 2944

اشعياء 6:9

رضي الدين سيد،معرکہ عظيم(کراچي: نيشنل اکيڈمي آف اسلامک ريسرچ،اشاعت ششم 2007ء)ص13

گھمن،محمد الياس،عيسيٰ عليہ السلام کا مقدمہ عيسائي عدالت ميں(پاکستان:انٹرنيشنل ختم نبوت موومنٹ، 22 فروري 2011ء)ص:165

انجيل متي،باب4

رسولوں کے اعمال،1:9

رسولوں کے اعمال،3:19

مرقس،16:19

عہد قديم سفر دانيال،7:13

يوحنا،17:20

يوحنا30:24

مرقس2: 1-2

لوقا،46:23

القرآن الکريم،سورة النساء،59

القرآن الکريم،سورة النساء171

القرآن الکريم،سورة مريم34:19

القرآن الکريم،سورة مريم،29 تا31

القرآن الکريم،سورة آل عمران42-43

صحيح بخاري،کتاب فضائل الصحابه،باب فضل عائشة رضي الله عنها،حديث نمبر3769

القرآن الکريم،سورة آل عمران49

صحيح بخاري، کتاب احاديث الانبياء،باب قول تعاليٰ"وهل اتٰک حديث موسيٰ"،حديث نمبر3394

ابو يعلي الموصلي،مسند ابي يعلي،مسند انس بن مالک،حديث نمبر3639۔ بعض حضرات نے اس حديث کو صحيح کہا جيساکہ حافظ ابن حجر اور بعض نے محمد بن مصعب کي وجہ سے اس کي تضعيف کي هے۔

شمس الدين،محمد بن احمد سفاريني،لوامع الانوار البهيه وسواطع الاسرار الاثريه(دمشق:مؤسسة الخافقين ،طبع دوم،1402ھ/1982ء) ج2،ص94

القرآن الکريم، سورة النساء 158

رازي، ابن ابي حاتم ،عبد الرحمٰن بن محمد،تفسير القرآن العظيم(السعودية:مکتبه نزار مصطفيٰ الباز،طبع سوم، 1419 ھ)ج:2،ص:661

ابن کثير،اسماعيل بن عمر،تفسير القرآن العظيم(بيروت:دار طيبة للنشر والتوزيع،طبع دوم،1420ھ/1999ء) ج:2،ص:46

ابن سعد، محمد بن سعد، الطبقات الکبريٰ(بيروت:دار الکتب العلمية ،طبع اول،1410ھ/1990ء) ج:2،ص:278

القرآن الکريم، سورة آل عمران55

خزائن ،جلد17،ص:90

القرآن الکريم،سورة البقرة 281

سورة النحل112:14

مسلم بن حجاج قشيري،صحيح مسلم،کتاب الايمان، باب نزول عيسي بن مريم حاکما بشريعة نبيا محمدﷺ، حديث نمبر245

شمس الدين سفاريني، لوامع الانوار البهيه وسواطع الاسرار الاثريه،ج2،ص94

هرري،محمد امين،الکوکب الوہاج شرح صحيح مسلم بن حجاج،ج:4،ص:100

نووي،محي الدين يحي بن شرف،المنهاج شرح مسلم بن الحجاج(بيروت:دار احيا ء التراث العربي) ج:2،ص:191

سنن ابي داود،کتاب الملاحم،باب خروج الدجال،حديث نمبر4324 يه حديث صحيح هے۔

صحيح مسلم،کتاب الفتن واشراط الساعة،باب ذکر الدجال،حديث نمبر7373

صحيح مسلم،کتاب الفتن واشراط الساعة،باب في فتح قسطنطنيه وخروج الدجال ونزول عيسيٰ ابن مريم،حديث نمبر7278

محمد بن اسماعيل بخاري،صحيح بخاري،کتاب الانبياء، باب نزول عيسي بن مريم،حديث نمبر3624-مسلم بن حجاج قشيري،صحيح مسلم،کتاب الايمان ،باب نزول عيسي بن مريم حاکما،حديث نمبر264

امام احمد بن حنبل، مسند احمد،مسند ابي هريرہ،حديث نمبر9632، يہ حديث صحيح هے ليکن اس سند ميں قتادہ اور عبد الرحمٰن بن آدم کے درميان انقطاع هے۔

ابو عيسي ترمذي،سنن ترمذي،ابواب المناقب،باب بلا ترجمة الباب،حديث نمبر3617، امام ترمذي فرماتے هيں کہ يه حديث حسن غريب هے۔

ايضاً،ج6،ص12

مسلم بن حجاج قشيري،صحيح مسلم،کتاب الايمان، باب نزول عيسي بن مريم حاکما بشريعة نبيا محمدﷺ، حديث نمبر247

ايضاً،حديث نمبر245

سفاريني،محمد بن احمد،العقيدة السفارينية(رياض: مکتبة اضواء السلف، طبع اول،1998ء)ص:85

ابوحيان،محمد بن يوسف،البحر المحيط(بيروت:دار الفکر ، طبع اول،1420ھ)ج:3،ص:171

ابن جرير،محمد، جامع البيان في تاويل القرآن( بيروت: مؤسسة الرسالة، طبع اول، 1420ھ/2000ء) ج:6،ص:465

جريسي،خالد عبد الرحمٰن،فتاوي علماء البلد الحرام(رياض:مؤسسة الجريسي للتوزيع والاعلان،سطن) ص:460

ابن ابي حاتم رازي،عبد الرحمٰن بن محمد،تفسير القرآن العظيم، ج:2،ص:661

قرطبي،محمد بن احمد،الجامع لاحکام القرآن، ج:4،ص:99

ابو الحجاج مجاہد بن جبير،تفسير مجاہد،دار الفکر الاسلامي الحديثة،مصر،طبع اول،1410ھ/1989ء،

ج:1 ص:296

ابن کثير،اسماعيل بن عمر،تفسير القرآن العظيم،ج:2،ص:46

ابن حجر،احمد بن علي عسقلاني،التلخيص الحبير(بيروت:دار الکتب العلمية، طبع اول،1419ھ/1989ء) ص:319

ٍصحيح مسلم ،کتاب الفتن واشراط الساعة،باب في فتح القسطنطنيه وخروج الدجال ونزول عيسي بن مريم، حديث2897

Downloads

Published

14-11-2022

How to Cite

Murad Ahmad, and weqas khan. 2022. “سامی ادیان میں تصورِنزولِ مسیح کا تقابلی جائزہ: A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CONCEPT OF CHRIST’S DESCENT IN SEMITIC RELIGIONS”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 2 (04):67-84. https://doi.org/10.5281/zenodo.7653543.

Issue

Section

Articles

Categories