مولانارحمت اللہ کیرانویؒ کی تصنیف'اظہارالحق'کےمباحث کاتفصیلی وتحقیقی جائزہ

A DETAILED AND FACTUAL REVIEW OF 'IZHAR AL-HAQQ' WRITTEN BY MAULANA RAHMATULLAH KIRANWI'S

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7742623

Keywords:

Izhar-ul-Haq, Meezan-ul-Haq, Believes, Faiths

Abstract

When the British Empire was advancing very fast to take over the seat of power in India, the Christian preachers also seized the opportunity and intensified their religious activities, and the British also supported them fully in this matter, and in the first stage, the Christians attacked the religion of Islam in speeches and writings, published books based on accusations and objections against the Holy Quran and the Holy Prophet (S.A.W), which influenced some weak Muslims and started all their families to accept Christianity and he succeeded in defending deene islam and rejecting Christianity, came to the field of speech when the English priest C.G. Funder started misleading people through his book Meezan-ul-Haq and made a fuss that Muslims do not have the power to answer Meezan-ul-Haq. Thus, Maulana Kiranwi had a decisive debate with C.G. Funder in 1854 A.D, in which Pastor Funder was heavily defeated, then when he migrated to Hijaz and traveled to Constantinople from there, at the request of Sultan Abd ul-Aziz Khan, he wrote Izhar-ul-Haq in rejection of Meezan-ul-Haq, in which details related to the distortion and abrogation of the Bible, belief Topics such as invalidation of the Trinity, miracles of the Qur'an and prophethood of Muhammad (S.A.W) were discussed in detail.

Author Biographies

Abdul haq, Qurtuba University of Science and Information Technology, Peshawar.

Ph.D scholar Department of Islamic Studies, Qurtuba University of Science and Information Technology, Peshawar.

Dr. Gulzada, Qurtuba University of Science and Information Technology, Peshawar.

Assistant professor, Department of Islamic Studies, Qurtuba University of Science and Information Technology, Peshawar.

References

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق،(السعودیہ العربیہ:الرئاسۃالعامہ، ۱۴۱۰ھ)،ج۱،ص۸۔

صابری، امداد، آثار رحمت، (دہلی:مطبوعہ یونین پرنٹنگ پریس،،سطن)، ص ۳۸۲۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۷ ۸۔

کیرانوی،مولانامحمدسعید،ایک مجاہد معمار،سطن، ص۳۵۔

سی جی ،پادری فانڈر،میزان الحق ،بار دوم ۱۹۶۲ء، ص۲۹۔

سی جی، پادری فانڈر،میزان الحق ، ص۴۱، ۲۷۷۔

کیرانوی، رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۹۔

کیرانوی، رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۲۰۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۲۶۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۸۵۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۹۵۔

لفظ بائبل کےمتعلق مولاناکیرانویؒ لکھتےہےکہ یہ یونانی زبان کالفظ ہےجس کامعنیٰ ہے کتاب۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۹۸۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص۱۰۱، ۱۰۵۔

یہ سلطان حضرت داؤدعلیہ السلام کی اولاد میں سےہےاور۶۴۱ ق م میں شاہی تخت پر براجمان ہوا۔

حادثہ بخت نصر ۵۸۸ قبل ازمسیح کو ہواتھا۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص ۱۱۲۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص ۱۵۷، ۱۵۸۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۱،ص ۱۶۸۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۲۵۷۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۳۵۳۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۳۸۷، ۳۸۸۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۴۲۷۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۴۳۱۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۴۶۳ ۴۶۴۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲، ص ۵۱۳۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۲،ص ۶۰۹۔

الحج،۵۲۔

الجاثیہ:۲۹۔

الافریقی،محمدبن مکرم،جمال الدین ابن منظور،لسان العرب،(بیروت: دارصادر، ۱۴۱۴ھ)ج۳، ص۶۱۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۶۴۳۔

شاطبی،ابراہیم بن موسی،الغرناطی،الموافقات،(دار ابن عفان، ۱۴۱۷ھ)،ج۳،ص۳۴۱۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۶۶۰۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۶۶۸، ۶۷۳۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۶۸۲۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۷۲۷۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۷۴۹۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۷۶۰۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۸۱۷۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۸۲۱۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۸۸۸۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۸۹۱۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۹۱۴۔

الضحیٰ:۷۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۳،ص ۹۴۷ ۹۴۸۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ۱۰۰۰، ۱۰۸۵۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص ۱۱۷۶۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص ۱۲۵۶۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص ۱۳۰۶۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص ۱۳۱۹۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص ۱۳۵۲۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص ۱۳۶۴۔

کیرانوی،رحمت اللہ،مولانا،اظہارالحق، ج۴، ص۱۳۶۵۔

Downloads

Published

26-01-2023

How to Cite

Abdul haq, and Dr. Gulzada. 2023. “مولانارحمت اللہ کیرانویؒ کی تصنیف’اظہارالحق’کےمباحث کاتفصیلی وتحقیقی جائزہ: A DETAILED AND FACTUAL REVIEW OF ’IZHAR AL-HAQQ’ WRITTEN BY MAULANA RAHMATULLAH KIRANWI’S”. AL MISBAH RESEARCH JOURNAL 3 (01):108-21. https://doi.org/10.5281/zenodo.7742623.

Issue

Section

Articles

Categories